Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2018-2019
Resultaten uit vragenlijstonderzoek
Resultaten uit vragenlijstonderzoek
Schenke, W., Heemskerk, I.M.C.C., Weijers, D., Stigt, A. van, Wessum, L. van, Ros,A. (2019).
RAPPORT: 1041 ISBN: 97-894-6321-106-2
Schoolleiders en bestuurders zeggen dat hun eigen professionele ontwikkeling impact heeft op de schoolontwikkeling. Zij volgen activiteiten zoals intervisie en cursussen en de kennis en inzichten nemen zij mee hun organisatie in. Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor professionalisering schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs, uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut. Aan dit vragenlijstonderzoek hebben 580 schoolleiders en 94 schoolbestuurders deelgenomen. Het vragenlijstonderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Stichting Schoolleiders Register VO (SRVO) en VO-academie, onderdeel van de VO-raad. Onderaan deze pagina vindt u twee factsheets met de belangrijkste bevindingen.
De top drie van terreinen in schooljaar 2018-2019 waarop schoolleiders en bestuurders aangeven zich te professionaliseren is:
Schoolleiders professionaliseren zich vooral door het volgen van intervisie, een meerdaagse cursus, coaching en zelfstudie. Bestuurders kiezen vaker voor netwerkleren en daarnaast net als schoolleiders voor intervisie en zelfstudie.
Dankzij het deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten krijgen schoolleiders en bestuurders een waaier aan leeropbrengsten, zo geven zij aan in de vragenlijst. De meeste genoemde opbrengsten hebben betrekking op de versterking van het leiderschap en leidinggeven, bijvoorbeeld als schoolleider bewuster zijn geworden over de verbindende rol die je als leider hebt. Een tweede opbrengst is meer inzicht in het eigen handelen of in de organisatieprocessen. Een derde opbrengst betreft visievorming in de organisatie, bijvoorbeeld hoe je gezamenlijk als team een visie creëert.
Een kwart van de schoolleiders en circa 15 procent van de bestuurders ervaart belemmeringen om deel te nemen aan activiteiten ten behoeve van hun professionele ontwikkeling. Bijna altijd heeft dit volgens hen te maken met tijdgebrek of werkdruk. Een kleiner deel van hen ervaart hoge kosten als belemmering of onvoldoende steun vanuit de organisatie. Ondersteuning vanuit de organisatie kan bestaan uit gevoelde steun vanuit de leidinggevende en facilitering: voldoende financiën en voldoende tijd voor het professionaliseren.
Contactpersoon: Wouter Schenke,
Samenwerkingspartners:
Zie ook:
Rapport: Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.