• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2018-2019

Resultaten uit vragenlijstonderzoek

Auteurs

Schenke, W., Heemskerk, I.M.C.C., Weijers, D., Stigt, A. van, Wessum, L. van, Ros,A. (2019).

RAPPORT: 1041 ISBN: 97-894-6321-106-2

DOWNLOAD

Impact op schoolontwikkeling

Schoolleiders en bestuurders zeggen dat hun eigen professionele ontwikkeling impact heeft op de schoolontwikkeling. Zij volgen activiteiten zoals intervisie en cursussen en de kennis en inzichten nemen zij mee hun organisatie in. Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor professionalisering schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs, uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut. Aan dit vragenlijstonderzoek hebben 580 schoolleiders en 94 schoolbestuurders deelgenomen. Het vragenlijstonderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Stichting Schoolleiders Register VO (SRVO) en VO-academie, onderdeel van de VO-raad. Onderaan deze pagina vindt u twee factsheets met de belangrijkste bevindingen.

Terreinen van professionele ontwikkeling

De top drie van terreinen in schooljaar 2018-2019 waarop schoolleiders en bestuurders aangeven zich te professionaliseren is:

  1. Persoonlijk leiderschap, gericht op zelfinzicht;
  2. Inrichten van het (toekomstig) onderwijs, met name visieontwikkeling;
  3. Leiding geven aan verandering, in kader van organisatiekunde en –verandering.

Schoolleiders professionaliseren zich vooral door het volgen van intervisie, een meerdaagse cursus, coaching en zelfstudie. Bestuurders kiezen vaker voor netwerkleren en daarnaast net als schoolleiders voor intervisie en zelfstudie.

Effecten van professionaliseren

Dankzij het deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten krijgen schoolleiders en bestuurders een waaier aan leeropbrengsten, zo geven zij aan in de vragenlijst. De meeste genoemde opbrengsten hebben betrekking op de versterking van het leiderschap en leidinggeven, bijvoorbeeld als schoolleider bewuster zijn geworden over de verbindende rol die je als leider hebt. Een tweede opbrengst is meer inzicht in het eigen handelen of in de organisatieprocessen. Een derde opbrengst betreft visievorming in de organisatie, bijvoorbeeld hoe je gezamenlijk als team een visie creëert.

Belemmeringen wegnemen

Een kwart van de schoolleiders en circa 15 procent van de bestuurders ervaart belemmeringen om deel te nemen aan activiteiten ten behoeve van hun professionele ontwikkeling. Bijna altijd heeft dit volgens hen te maken met tijdgebrek of werkdruk. Een kleiner deel van hen ervaart hoge kosten als belemmering of onvoldoende steun vanuit de organisatie. Ondersteuning vanuit de organisatie kan bestaan uit gevoelde steun vanuit de leidinggevende  en facilitering: voldoende financiën en voldoende tijd voor het professionaliseren.

Meer informatie:

Contactpersoon: Wouter Schenke,

Samenwerkingspartners:

  • Anje Ros, lector Leren en Innoveren bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie
  • Loes van Wessum, associate lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim Flevoland

Zie ook:

Rapport: Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders

Factsheet – Kohnstamm – Monitor – Professionalisering 1

FACTSHEET – KOHSNTAMM – MONITOR – PROFESSIONALISERING 1
DOWNLOAD PDF

Factsheet – Kohnstamm – Monitor – Professionalisering 2

Factsheet – Kohsntamm – Monitor – Professionalisering 2
DOWNLOAD PDF

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26
  • TALIS 2024
    TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld7 oktober 2025 - 13:01

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde